دکتر قالیباف: ما با بی‌ادبی، دروغ و تهمت نمی‌توانیم از انقلاب دفاع کنیم






هواداران همدانی دکتر قالیباف

 

 


یکی از چالشهای عمده امروز کشور که به عنوان زخمی کهنه می توان از آن یاد کرد فاصله عمیق بین عرصه های نظری و علمی با محیط اجرایی است. من به عنوان یک خدمتگذار که هم در کارهای اجرایی فعالیت داشته ام و هم در عرصه علمی و دانشگاهی حضور داشته ام بر این عقیده ام که استقلال هر کشور ی در گرو موضوعاتی است که اگر رعایت نشود به مخاطره می افتد.

 

پیروزی انقلاب اسلامی کار بسیار سخت و مهمی بوده است، اما سخت تر از پیروزی انقلاب حفظ انقلاب است اما کشورهایی می توانند استقلال خود را حفظ کنند که مولد باشند. مولد بودن به معنای تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت است که اگر اینها در یک کشور تولید نشود آن کشور اگر استقلالی داشته باشد دیر یا زود آن را از دست می دهد. ما برای حفظ استقلال خود نیازمند علم  و تولید علم هستیم و این برای ما قدرت و ثروت می آورد.


رعایت نشدن عدالت جغرافیایی در حوزه آموزش یکی از مشکلات فعلی ماست. در کنار این ما نباید از محیط دانش در جهان فاصله بگیریم که در این چارچوب، دانشگاه شریف یکی از افتخارات کشور است که این رسالت بزرگ را دنبال می کند.


در کاربردی کردن علم در بخشهای مختلف دچار مشکل هستیم. بخشی از این چالشها ریشه در همین مسئله دارد، من نمی خواهم به آمارها خدشه وارد کنم اما ما هم اکنون در تولید مقاله در منطقه رتبه اول را داریم در حالیکه در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن به ازای هر مقاله باید ببینیم چقدر ثبت اختراع  دارند و ما چقدر ثبت اختراع داریم. ما به ازای هر ۲۵۰ مقاله یک ثبت اختراع داریم که در کشورهای صنعتی اگر در ازای هر مقاله دو اختراع نداشته باشند یک ثبت اختراع را دارند باید ببینیم اشکال کجاست؟ که در این زمینه باید تاکید کنم که ما قوانین محکم برای مالکیت علمی را ایجاد نکرده ایم .

 

تولید ثروت و علم یکی دیگر از مشکلات ماست.  ما نیازمند پارکهای فناوری هستیم که در این زمینه نیز دچار اشکال بوده ایم و مراکز فنی ما نیز دچار اشکال است.


استقلال دانشگاه ها را باید حفظ کنیم. برخی حوزه ها مانند دانشگاه ها باید به عنوان مرکز تصمیم سازی باشند در حالیکه اگر به عملکردها نگاه کنیم می بینیم آنها را عملا به حاشیه رانده ایم که این باعث شکاف بین حوزه اجرایی و علمی شده است. اگر این چالشها را حل نکنیم دربخشهای عمده نمی توانیم به سامان برسیم.

 

دکترمحمد باقر قالیباف در همایش «به سوی حماسه سیاسی» که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در فضایی صمیمانه به سوالات دانشجویان پاسخ داد که در ادامه می توانید این سوال و جواب‌ها را بخوانید: 

 

 

ماجرای تکنوکراسی!

 

در ابتدای مراسم پرسش و پاسخ،دانشجویی از قالیباف درباره موضوع تکنوکراسی و تکنوکرات بودن او سوال کرد.

 

 قالیباف: گاهی اوقات با بعضی موضوعات لفاظی می‌شود. اساسا این حرف از زبان بنده زده نشده است. اینکه نقل شد قالیباف گفته من تکنوکرات هستم، اساسا صحت ندارد. وقتی لفاظی، بی‌تقوایی و بد اخلاقی در جامعه به وجود می‌آید، نتیجه‌اش این می‌شود. من در یک نشست تخصصی و علمی با عنوان سمینار بین المللی حوزه حمل و نقل که با حضور بیش از ۴۰ مهمان خارجی در برج میلاد برگزار شد و اساتید فوق لیسانس و دکترای مرتبط با موضوع در آن حضور داشتند توضیح دادم نقش فن‌آوری در حوزه ترافیک و حمل و نقل چگونه است.

 

 

فیلم و نوار آن هم موجود است. از قضا در این نشست به صورت دقیق توضیح دادم که تکنوکراسی را به عنوان فن سالاری قبول داریم و معتقدیم فن سالاری بر بستر عقلانیت پیش می‌رود. من بار معنایی و تفاوت ماهوی استفاده از فناوری در حوزه عقلانیت را توضیح دادم. برخی عقلانیت را یک عقلانیت ابزاری می‌دانند و ما این را قبول نداریم. ما عقلانیت را به عنوان یک عقلانیت متصل به وحی که حجت باطنی است قبول داریم.

 

کدام عقل سلیمی امروز می‌خواهد بگوید ما بحث فن سالاری، تجهیزات و امکانات را ندیده می‌گیریم. حداقل درک و برداشت بنده از اسلام اینست که آن زمانی که مقام معظم رهبری در ابتدای سال درباره تکنوکراسی اشاره کردند، منظور آن بخش فرهنگی و عقلانیت ابزاری بود. ایشان فرمودند وقتی ۱۵ سال قبل به مسئولان گفتم بروید و اقتصاد بدون نفت را مورد توجه قرار دهید، اما آن‌ها در آن روز تکنوکراسی را قبول داشتند و نتوانستند این توصیه را محقق کنند، چون از روحیه جهادی فاصله گرفته بود.

 

ما معتقدیم نباید تکنوکراسی را در نظام اسلامی داشته باشیم، اما اینهایی که امروز شعار می‌دهند و می‌گویند ما تکنوکراسی را قبول نداریم‏، در عمل ببینید چه چیزی را به وجود آورده‌اند و وابستگی به نفت را بیشتر کرده‌اند. حالا همین افراد شعار عدالت و مخالفت با تکنوکراسی را می‌دهند.  قرار نیست لفاظی کنیم، بنده افتخارم اینست که یک رزمنده هستم و وقتی که جبهه رفتم با یک اسلحه (ام یک) در ۱۸ سالگی جلوی تانک ایستادم چگونه یک رزمنده که اینگونه جنگیده می‌تواند تکنوکرات باشد؟ 

 

 

هدفگذاری فرهنگی

 

در ادامه برنامه دانشجوی دیگر پشت تریبون قرار گرفت و درباره رویکردها و هدفگذاری‌های فرهنگی در اندیشه قالیباف سوال پرسید.

 

قالیباف: اینکه بخواهیم فرهنگ را به وزارت فرهنگ و ارشاد خلاصه کنیم و آن را به معنای میزان انتشار کتاب، صندلی سینما، حتی میزان گسترش کالبدی و کمی حوزه فرهنگ نگاه وی کنیم درست نیست. البته من این موارد را حداقل‌های فرهنگ می‌دانم. اساس فرهنگ باید به خروجی تربیت و رشد تعالی در انسان‌ها منجر شود. من بر این اعتقاد هستم و در برنامه‌های کلان فرهنگی خود نیز به این موضوع پرداخته‌ام که اساس فرهنگ در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است.

 

ما باید متمرکز باشیم که از‌‌ همان دوران کودکی و آغاز کار، اساس کار فرهنگ و تربیت را با‌‌ همان جوهره دینی دنبال کنیم. ما از آموزه‌های مکتب اهل بیت و قرآن این را فهمیده‌ایم که وقتی خداوند روحش را بر انسان دمید، دو چیز را بر انسان اعطا کرده است؛ اول انسانیت و دوم آزادگی. امروز برخی افراد عنوان می‌کنند که می‌خواهیم آزادی را بیاوریم؛  باید دانست که آزادی را خداوند به هر انسانی داده و اگر آزادی را از انسان نگیرند لازم نیست به او بدهند.

 

برای حفظ این دو موضوع، ما نیازمند به یک هدایت قدسی هستیم تا رشد و تعالی به وجود بیاید. بنده اساس کارم را مبتنی بر این موضوع در وزارت فرهنگ و آموزش عالی می‌دانم و هر شرایط اقتصادی هم که باشد، این دو محیط را که محور اصلی تربیت انسان هاست مورد توجه قرار می‌دهم و هرگز این دو نهاد را درگیر  بحث‌های پولی و مالی قرار نخواهم داد؛ بیش از آنکه به بقیه موضوعات توجه کنم حتما به این موضوع توجه خواهم داشت. 

 

 

 

فعالیت‌های فرهنگی شهرداری

 

سوال دیگری که در این نشست مطرح شد، مربوط به کم و کیف فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در شهرداری تهران بود.

 

 قالیباف: حتما شهرداری تهران در جهت وظایف قانونی خود، وظیفه  ندارد که به صورت مبنایی به حوزه فرهنگ و مدیریت فرهنگی بپردازد. اگر شما به وظایف شهرداری در چارچوب قانون نگاه کنید شرح وظایف مشخص است. اولین برنامه‌ای که بعد از ۴ ماه و نیم در شهرداری مطرح کردم، گفتم یکی از رسالت‌های بنده اینست که تلاش کنم تا شهرداری را از سازمانی خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنم.

 

البته همه تلاشم این بود که در بخش کارهای خدماتی، عمرانی، حمل و نقلی بتوانم جوابگوی جامعه باشم. چراکه وقتی می‌خواهم یک کار فرهنگی و اجتماعی انجام دهم، اگر زباله را جمع نکنم، خیابان را تمیز نکنم، در بحث کارهای عمرانی و حمل و نقل تلاش نکنم طبیعتا این کار اجتماعی و فرهنگی مفید نیست و عقلانی هم نیست. از این رو در بخش توسع کالبدی همه تلاش خودم را انجام دادم و مردم هم امروز می‌تواننند قضاوت کنند که شهرداری تهران در ۷ سال گذشته در حوزه کالبدی چه اقداماتی انجام داده است. البته مدعی نیستم کارهایی که انجام شده در شان مردم ما و کشور است اما به هر حال انچه در بضاعت بنده بوده را انجام داده‌ام.

 

از سوی دیگر، مگردر حوزه کارهای فرهنگی مسئولیت تربیت استاد با شهرداری بوده است؟ مگر مدرسه و دبیرستان و دانشگاه در اختیار من شهردار بوده است؟ با استفاده از امکانات خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی سعی کردیم به مردم خدمت رسانی کنیم. در حوزه کاری من، وقتی به جنوب شهر نگاه می‌کنم می‌بینم بخشی از بچه‌های با استعداد و نخبه در جنوب شهر هستند؛ در یک خانه ۴۰ متری و ۵۰ متری چند بچه می‌خواهند درس بخوانند ولی مشکلات خودشان را دارند.

 

با همین دیدگاه برای آنکه فرصت را برای این بچه‌ها به وجود بیاوریم ۷۰ کتابخانه تهران گسترش دادیم و امروز ۳۲۰ کتابخانه در تهران داریم. از این میزان حداقل ۶۰ کتابخانه به صورت شبانه روزی فرصت‌های مطالعاتی را برای قشر جوان و قشر محروم در حوزه جنوب شهر فراهم می‌کند.  در حوزه علوم دینی، در منطقه ۱۲ که ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و از قدمت تاریخی برخوردار است، حدود ۱۸۰ مسجد داریم اما در منطقه ۵ که یک میلیون جمعیت دارد، تنها ۵۷ مسجد داریم. وظیفه من به عنوان شهردار این نیست که به تربیت روحانی بپردازم، اما باید یک مرکز اسلامی و فرهنگی در این مناطق درست کنم تا مردم با مشکل روبرو نباشند.

 

امروز اساس افتخار من اینست که اگر حداقل ۶۰-۷۰ مسجد ساخته شده است، همه نیازهای مربوط به زمین‌ها و پروانه ساخت مساجد را در همه محلات شهر تهران تامین کرده‌ایم.  ما حتی برای اوغات فراغت جوانان و شهروندان هم برنامه داشتیم. به این منظور توسعه فضای سبز، پارک‌ها، سراهای محله، بحث مربوط به سینما، تئا‌تر و کارهای فرهنگی مساجد را دنبال کردیم.

 

اگر مبنای شما بر اینست که من به عنوان شهردار تهران اساس کار فرهنگ کشور را به دست بگیرم، چنین اختیاری ندارم، اما شما به برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان توجه کنید؛ در این نمایشگاه هر سال به تمام دانشگاه‌ها و مدرسه‌های شهر تهران امتیاز خرید کتاب می‌دهیم. شما مشاهده کنید که در ۸ سال گذشته مدارس و کتابخانه‌های شهر تهران چقدر تقویت شدند و توسعه یافتند.  آیا در گذشته شهرداری‌ها چنین کارهایی را انجام می‌دادند؟ این رویکرد فرهنگی ما در شهرداری تهران است. از این رو در دولت آینده نیز مسئولیت حفظ منابع انسانی با ماست و برای ما انسان از نفت مهم‌تر است. 

 

 

قالیباف و فتنه ٨٨

 

یکی دیگر از دانشجویان درباره موضوع تقلب و تخلف در انتخابات سال ۸۸ و حصر سران فتنه سوال کرد.

 

قالیباف: بنده معتقدم در سال ۸۸ تخلف صورت گرفته ولی تقلب صورت نگرفته است. این موضوع روشن است. نباید به این موضوعات خیلی انتزاعی نگاه کنیم هیچکس نمی‌تواند بگوید در انتخابات تخلف صورت نمی‌گیرد. مهم این است که این تخلفات جزئی در موضوعات اصلی تاثیرگذار نباشد. دستگاه‌ها یکسری وظایف قبل از انتخابات دارند و باید بر اساس وظایف خود به ایفای نقش بپردازند.

 

این دانشجو در سوال خود عنوان کردند که حصر بنا به نظر رهبری صورت گرفته است، من این گفته را صحیح نمی‌دانم. به هرحال در کشور قانون وجود دارد و باید به قانون توجه داشته باشیم. اساسا هیچ انسان و مسلمانی از اینکه کسی در زندان باشد لذت نمی‌برد، اما برای اداره جامعه نیز نمی‌توان تنها با رأفت و نصیحت کار کرد. در همه قواعد زندگی اینگونه است که هرکسی که قانون را رعایت نکرد حتما باید در برابر قانون پاسخ دهد.

 

حصری که الان وجود دارد بدلیل مسائل امنیتی است که در آن مقطع در کشور پیش آمده و شورای عالی امنیت ملی طبق قانون چنین مصوبه‌ای دارد. حالا من سوال می کنم، آیا واقعا نظام و شخص مقام معظم رهبری می‌توانستند نسبت به این موضوع کار بیشتری انجام دهند؟

 

بنده به سهم خودم بگویم، تا آنجایی که بنده مطلعم – که از موضوعات بی‌اطلاع هم نیستم- از‌‌ همان روز شنبه بعد از انتخابات بنده به همراه یکی از دوستان دیگر بنا به وظیفه‌ای که داشتیم خدمت این افراد رسیدیم. بنده خدمت آقای هاشمی، موسوی، خاتمی و سید حسن خمینی رسیدم و با آن‌ها صحبت کردم که شرایط و وضعیت اینگونه است و ما وظیفه داریم این موارد را بیان کنیم.

 

به عنوان شخص مطلع می‌گویم هرکاری که امکان داشت در حل این موضوع انجام شود مقام معظم رهبری با نرمش و دست کشیدن به سر افراد انجام دادند. تا این مسئله در چارچوب قانون حل شود. در یک نمونه ایشان حتی با روسای ستادهای نامزدهای انتخابات صحبت کردند تا بصورت مستقیم حرف آن‌ها را بشنوند و آن‌ها نیز بی‌پرده مطالب خود را بیان کردند.

 

واقعیت آن است روشی که از سوی آن‌ها پیگیری شد، شاید بعدا در کنترل خود آن‌ها هم نبود. انصافا شخص مقام معظم رهبری از هیچ کاری برای حکمیت به منظور حل موضوع دریغ نکردند. اما آن‌ها نیز شرایطی را برای کشور و در خیابان‌های پیش آوردند که از کنترل خودشان خارج شده بود.

 

 

ائتلاف شرکت تعاونی نیست

 

یکی دیگر از دانشجویان از دلیل ائتلاف قالیباف با آقایان حداد عادل و ولایتی پرسید.

 

قالیباف: حتما روش‌ها و نگاه‌هایی که بنده دارم با آقایان حداد و ولایتی متفاوت است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. از قضا عزیزی گفته بود اگر اختلاف در دیدگاه‌ها هست چرا با هم ائتلاف کردید؟ من عنوان می‌کنم ائتلاف برای فصل مشترک‌ها است چرا که اگر قرار بود اختلاف دیدگاهی وجود نداشته باشد، باید همه با هم یکی می‌شدیم.

 

در مجموعه اردوگاه اصولگرایی توافق کردیم که بر اساس سه معیار مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی کنار هم قرار بگیریم. افرادی بودند که بر اساس نظر سنجی‌ها کف آرای جامعه را در اختیار داشتند و حداقل ۸- ۹ درصد از رای جامعه داشتند.

 

در این میان آقای لاریجانی هم جزو کسانی بود که می‌توانست در این ساز و کار قرار گیرد اما آقای لاریجانی اصلا قصد حضور در انتخابات را نداشت.

 

هدف از مشروعیت این بود که شاخصه‌هایی که مقام معظم رهبری برای مدیریت دولت آینده تعیین می‌کنند را مشخص کنیم، مقبولیت نیز بر اساس نظرسنجی‌هایی است که انجام می‌شود. کارآمدی هم به این معنا است که کارنامه عملکرد افراد از گذشته تا امروز مد نظر باشد.

 

با این اوصاف به ائتلاف رسیدیم تا حداقل مردم را از تعدد نجات دهیم و بتوانیم در رقابت درونی به نتیجه‌ای برسیم که یک نفر بیشتر بیرون نیاید. البته باید بر این نکته هم تاکید کنم، اینکه ما سه نفر با هم هستیم به این معنی نیست که یک نفر از ما به دو نفر دیگر تعهدی داشته باشد. اینجا شرکت تعاونی نیست و باید بر اساس ضوابط شایسته سالاری پیش برویم. 

 

 

شهرداری و انتخابات مجلس

 

دانشجوی دیگري در خصوص دخالت خودرو‌های شهرداری در تبلیغات انتخابات مجلس سوال کرد. 

 

قاليباف: خواهش من این است که وقتی دانشجویان می‌خواهند موضوعاتي را مطرح کنند، یک بررسی اولیه نسبت به این موضوع داشته باشند، اینکه ماموران شهرداری از بودجه بیت‌المال پوستر‌های جبهه متحد را نصب کرده‌اند، درست نیست. وقتی سایت‌ها این موضوع را مطرح کردند، وزارت کشور به استانداری تهران دستور داد تا از شهرداری تهران شکایت کنند.

 

یک مورد نزدیک خیابان آزادی بود که می‌گفتند ۲ سمت ماشین آرم شهرداری دارد، یک مورد نیز در خیابان دکتر شریعتی، پائین‌تر از میرداماد را نشان داده بودند. دادگاه به این موضوع رسیدگی کرد، اما چرا وقتی حرفی می‌زنند، نمی‌گویند نتیجه دادگاه چه شد؟

 

دادگاه از راهنمایی و رانندگی درخواست کرد تا تصاویر دوربین‌های ترافیکی که در شهر تهران است و عبور و مرور خودرو‌ها را کنترل می‌کند، در اختیار آنها قرار دهد. وقتی بازبینی انجام شد، مشاهده کردند که ماشین‌های شهرداری که بخشی از آنها در اختیار بخشی خصوصی است و به دلیل صرفه اقتصادی، به جمع‌آوری زباله‌های خشک مي‌پردازند، بعد از راهپیمایی، تمامی کاغذ‌های روی زمین را جمع كرده‌اند. متاسفانه در میان این کاغذ‌ها بخشی از آیات قرآنی، عکس‌ها، پوستر‌ها و بروشور‌ها وجود دارد.

 

از دیگر سو برخی از تبلیغات در ایام انتخابات بر روی تیرهای چراغ برق نصب شده بود که آویزان کردن تبلیغات از تیر چراغ برق خلاف است. بنابراین وقتی نوار را بازبینی کردند، مشخص شد که مامور شهرداری از قضا تبلیغات جبهه متحد را از تیر‌های چراغ برق جمع می‌کرد. متعجبم که چطور برخی افراد این سخنان را بیان می‌کنند؟ اگر کسی سندی داشت در صورتی که حرف او واقعیت داشته باشد در شورای شهر یا قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی می‌شود.

 

پس از پاسخ قالیباف به اين سوال، دانشجوی سوال کننده بار دیگر پشت تریبون آمد و مدعی شد از این تبلیغات تصاویر دارد.

 

قاليباف: اگر شما صحبت قاضی و نتیجه دادگاه را قبول ندارید که هیچ و اگر مدرکی هم در این رابطه داشتید و تا امروز به قوه قضاییه و یا شورای شهر ارائه نکرده‌اید در حق شهر، شهروندان و خودتان ظلم کرده‌اید.

 

هم اکنون در شورای شهر، اصولگرایان طرفدار دولت، مستقل‌ها و اصلاح طلبان حضور دارند. اگر شما هم اسنادی داشتید و به عنوان یک شهروند در اختیار دادگاه نگذاشتی، هم به خودت ظلم کردی و هم به شهرداری تهران. این وظیفه یک مسلمان در جامعه اسلامی است.

 

ما امروز حق نداریم از یک زندانی که محکوم شده است، هتک حرکت کنیم، اما یکی از مشکلات جامعه ما این است که امروز تحت عنوان دفاع از دین، به فردی که جرمش ثابت نشده تهمت می‌زنیم و یا بی‌دلیل افراد را متهم می‌کنیم. ‌ای کاش شما هم می‌گفتید که من یک خطا از شهرداری دیدم، به شهرداری مراجعه کردم و این خطا را به شما دادم و شما به آن ترتیب اثر ندادید. در این صورت دو دست من بالا بود و تسلیم می‌شدم. اما کجای این رفتار با مکتب اهل بیت، انقلاب و بسیج سازگاری دارد؟

 

 

ماجراي پس از انتخابات ۸۸

 

دانشجويي پرسيد كه چرا دیدگاه‌های شما نسبت به جریان انتخابات سال ۸۸ تغییر کرده؟ در یک مصاحبه گفته بودید کار صدا و سیما در انتشار تصاویر پاره کردن عکس حضرت امام(ره) اشتباه بوده است.

 

قاليباف: دیدگاه‌های من تغییر نکرده است. حداقل از ۸ سال قبل مواضع من از مشخص بوده و در دسترس است. آنچه نظر مقام معظم رهبری بوده، من حجت می‌دانستم و به عنوان یک رزمنده همیشه این اساس کار بنده بوده است. در خصوص حرکتی که در مورد عکس آقا انجام شده بود، نه تنها مصاحبه کردم، بلكه یادداشتی هم نوشتم. من انتقاد نکردم، بلکه گفتم این خوب نیست که تلویزیون مرتب این موضوع را در بخش‌های مختلف پخش کند و مردم را نسبت به این موضوع جریحه‌دار کند، زیرا این رفتار را مناسب ندیدم و الان هم همین نظر را دارم. 

 

مواضع من نسبت به فتنه از ۴ تیر در همه رسانه‌ها هست و الان هم همین مواضع را دارم. در یک جایی برخی افراد غافل جسارتی انجام دادند که باید موضع‌گیری می‌کردیم، اما اینکه مدام دنبال یک موضوع را بگیریم، کار اشتباهی است. آقا هیچ جا نگفتند حتک حرمت کنید، فرمودند شفاف‌سازی توأم با آرام‌سازی انجام دهید. برخی شفاف‌سازی را از منظر منافع سیاسی خودشان دیدند و خواستند چهره‌ای انقلابی برای خودشان بسازند، اما به فکر آرام‌سازی فضا نبودند. 

 

در سمیناری که درباره محیط زیست برگزار شد با یک روزنامه خارجی مصاحبه کردم و گفتم اولین بار است که در تهران آراء متفاوت با شهرهای دیگر به دست آمده و در گذشته این طور نبوده است. مردم تهران بیشتر به یک کاندیدا رأی دادند و احساس کردند بقیه کشور هم به او رای داده‌اند، اما بقیه کشور به او رأی نداده بودند. برخی در ۲۵ خرداد به خیابان‌ها آمدند، اما مردم تهران از آن‌ها حمایت نکردند. مردم ایران همیشه پای انقلاب بوده‌اند و خواهند بود. مردم در ۹ دی، ۲۲ بهمن و انتخابات‌ها نشان داده‌اند که همیشه پای انقلاب هستند و علیرغم تمام فشارهای اقتصادی و معیشتی، پایبندی خود را به نظام حفظ می‌کنند. 

 

 

كاهش آثار تحريم‌ها

 

دانشجوي ديگري در خصوص برنامه‌ریزی قاليباف در کاهش آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور سوال كرد.

 

قاليباف: در حوزه اقتصادی برنامه تدوین شده‌ای دارم که هم‌اکنون نیز قابل دسترسی و مطالعه است. به اعتقاد من بحث تحریم ۲ بخش است؛ سیاست خارجی و دیپلماسی ما در حوزه سیاست خارجی، که بحث دیپلماسی مهم‌تر از سیاست خارجی است. بعضی نامزد‌ها می‌گویند در سیاست خارجی فلان کار را می‌کنیم. این وعده درستی نیست، زیرا تصمیم‌گیری سیاست خارجی بر عهده رئیس قوه مجریه نیست. بنا نیست با آمدن هر دولت سیاست خارجی تغییر کند. گاهی می‌بینید سیاست خارجی یک کشور نیم قرن تداوم پیدا می‌کند، اما آن بخشی که بر عهده دولت‌هاست، دیپلماسی خارجی است که می‌تواند در تحریم‌ها و تهدید‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. 

 

ما در حوزه دیپلماسی دولت انتقاد داريم، نه سیاست خارجی. آنقدر که امروز از ضعف مدیریت آسیب می‌بینیم از تحریم لطمه‌ای ندیدیم. باز کردن ال‌سی‌ها، ارز، ریال، گرانی، تورم و... در تمام حوزه‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده و تنها یکی از تاثیراتی که در حوزه شهرداری داشت، تاخیر ۱۲۰ روزه برای تکمیل پروژه عمرانی پل صدر بود که به خاطر عدم تامین ارز مورد نیاز به مشکل برخوردیم. 

 

مشکل اقتصادی امروز کشور این است که نقدینگی را به ۷ برابر افزایش دادیم و امروز ۴۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم. تورم هم به ۳ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که اگر بخواهیم کشور را از شرایط رکود خدماتی که بسیار خطرناک است بیرون بیاوریم باید دوباره نقدینگی اضافه کنیم که نتیجه آن می‌شود تورم و گرانی و.... وقتی مشکلات كشور در زمان فروش نفت با قیمت ۱۲ دلار همانند مشکلات زمانی است که نفت را ۱۲۰ دلار می‌فروشیم، ثابت می‌شود که مشکل ضعف مدیریتی است. زمانی که دانشمندان را از تصمیم‌گیری‌ها خارج و تکروی می‌کنیم، اقتصاد دچار چالش می‌شود. 

 

به واسطه برنامه اقتصادی مدونی که طراحی کرده‌ام، ظرف مدت ۲ سال اقتصاد را به آرامش می‌رسانم. به این معنا که اقتصاد کشور کنترل‌پذیر خواهد شد. امروز اقتصاد ما قابل مدیریت و برنامه‌ریزی نیست، زیرا امروز که دلار ۳۵۰۰ تومان است نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که قیمت آن دو ماه آینده چقدر خواهد بود و این یعنی بی‌ثباتی.

 

 

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها 

 

سوال یکی دیگر از دانشجویان مربوط به موضوع تفکیکی جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌شد. 

 

قالیباف: در مورد تفکیک جنسیتی اگر بگوییم دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه الزهرا (س) داشته باشیم که مختص خانم‌ها باشد، چه اشکالی دارد؟ اما اگر غرض این است که سر کلاس درس تفکیک جنسیتی انجام دهیم از نگاه‌های کوتاه مدت است و با این حرف‌ها به مقام دانشجو و دانشگاه توهین می‌کنیم. واقعیت آن است که ما باید در دوره مدرسه تا دانشگاه کار را به صورت منطقی دنبال کنیم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: <-CategoryName->


برچسبها: <-TagName->
نوشته شده در برچسب:,ساعت توسط هوادار همدانی|



      قالب ساز آنلاین